SATYRYKON LEGNICA 2025 rys. Przemysław Bukowski
To już w tę sobotę
Już w najbliższy weekend rozpocznie się w centrum miasta budowa, jakiej jeszcze nie było. Pod główną ulicą stolicy – Świętokrzyską – rozpocznie się budowa stacji i wentylatorni centralnego odcinka II linii metra. Ruch samochodowy na ulice Prostą i Świętokrzyską wróci za 2,5 roku. W sobotę 11 czerwca zamknięty dla ruchu drogowego zostanie ciąg ulic Prosta-Świętokrzyska [...]
Już w najbliższy weekend rozpocznie się w centrum miasta budowa, jakiej jeszcze nie było. Pod główną ulicą stolicy – Świętokrzyską – rozpocznie się budowa stacji i wentylatorni centralnego odcinka II linii metra. Ruch samochodowy na ulice Prostą i Świętokrzyską wróci za 2,5 roku.
W sobotę 11 czerwca zamknięty dla ruchu drogowego zostanie ciąg ulic Prosta-Świętokrzyska od ronda Daszyńskiego do ul. Jasnej. Operację zmiany organizacji ruchu wykonawca rozłożył na dwa wolne od pracy dni, bo skala zmian jest niespotykana – na ulicach, po których normalnie porusza się ponad 1000 aut na godzinę, trzeba ustawić ponad 800 znaków drogowych i tablic informacyjnych, wykleić ponad 7 tys. m kw oznakowania poziomego, przeprogramować kilkanaście sygnalizacji świetlnych. Tak więc już w sobotę rano kierowcy napotkają bariery zagradzające wjazdy na te fragmenty jezdni, które staną się placami budowy. Placem budowy staną się odcinki:
na ul. Prostej – od ul. Karolkowej do ul. Towarowej, na wysokości ul. Miedzianej, od ul. Twardej do Ronda ONZ,
na ul. Świętokrzyskiej – od Ronda ONZ do ul. Emilii Plater, od ul. Emilii Plater na długości kilkudziesięciu metrów w kierunku ul. Marszałkowskiej, przy skrzyżowaniu z ul. Marszałkowską, od ul. Marszałkowskiej do ul. Jasnej.
Ruch na głównych ciągach poprzecznych, tj. ul. Karolkowej, Towarowej, Żelaznej, al. Jana Pawła II, Emilii Plater, Marszałkowskiej, Jasnej, będzie utrzymany. Na czynnych ulicach będą jeździły autobusy i tramwaje. Dla pieszych wytyczone zostaną chodniki i tymczasowe przejścia, a na wyłączonych z ruchu fragmentach ulic dodatkowe parkingi.
Także od soboty zmienią się trasy wielu linii autobusowych (autobusy nocne pojadą zmienionymi trasami już od nocy z piątku na sobotę). Zmiany tras autobusów zostaną wprowadzone głównie w Śródmieściu, jednak ich skutki odczują także mieszkańcy innych dzielnic Warszawy: Bemowa, Woli, Pragi Północ, Targówka i Ochoty. Zmienią się trasy linii 105, 118, 125, 157, 160, 162, 166, 171, 174, 178, 218, 501, 507, 512; powstaną nowe linie 109, 128, 228 oraz zlikwidowane będą linie 101, 150, 155, 506, 360. Szczegóły zmian można znaleźć na stronie internetowej Zarządu Transportu Miejskiego: www.ztm.waw.pl.
Głównym objazdem dla komunikacji miejskiej na lewym brzegu Wisły stanie się ul. Grzybowska. To ważna informacja także dla kierowców aut prywatnych, bo już od tygodnia na ciągu ulic Grzybowska – Królewska obowiązuje organizacja ruchu uprzywilejowująca komunikację zbiorową, tzn. uniemożliwiająca pojazdom indywidualnym (w wyjątkiem jednośladów i taxi) przejazd na wprost ulicą Grzybowską przez skrzyżowania z ulicami Przyokopową, Towarową, Wronią, Żelazną i al. Jana Pawła II. Kierowcy jadący ul. Grzybowską pomiędzy ul. Towarową a pl. Grzybowskim muszą z niej zjechać, skręcając na najbliższym skrzyżowaniu. Jazda na wprost jest możliwa tylko dla komunikacji miejskiej – wytyczone są bus pasy i ustawione nakazy skrętu dla kierowców indywidualnych.
Jeszcze w wakacje planowane jest rozpoczęcie budowy stacji Nowy Świat i Dworzec Wileński. To wiąże się z zamknięciem kolejnego odcinka ul. Świętokrzyskiej (przy skrzyżowaniu z ul. Mazowiecką i pomiędzy ul. Czackiego a ul. Nowy Świat) oraz skrzyżowania ul. Targowej (pomiędzy ul. Białostocką a ul. 11 Listopada) i al. Solidarności wraz z mostem Śląsko-Dąbrowskim (odcinek ul. Szwedzka – pl. Bankowy dostępny będzie tylko dla komunikacji miejskiej).
Budowę stacji – oczywiście poza projektowaniem i sprawami formalnymi – poprzedziło wykonanie blisko 70 inwestycji i remontów ważnych ze względu na utrudnienia w ruchu jakie wystąpią podczas budowy metra. W 2010 r BPRW S.A. przygotowując założenia do czasowej organizacji ruchu przygotowało także wykaz ulic o specjalnym znaczeniu dla drożności komunikacyjnej miasta podczas budowy metra – na tych ulicach nie mogą być wtedy wykonywane żadne prace, które utrudniałyby ruch drogowy. Po przeanalizowaniu planów gestorów sieci podziemnych okazało się, że planują oni ponad 100 inwestycji i remontów. Prace te powinny być wykonane przed rozpoczęciem budowy stacji. Do dziś wykonano ponad 70 z nich – pozostały te, które są konieczne do wprowadzenia czasowej organizacji ruchu (a których wykonanie leży po stronie miasta, a nie wykonawcy metra) oraz te, które będą wykonywane równocześnie bo np. są na fragmentach ulic wyłączonych z ruchu. Kilka przedsięwzięć właśnie trwa.
I tak, np. w zeszłym roku wykonano remonty nawierzchni ul. Kolejowej i Karolkowej wraz z budową kanalizacji (ul. Kolejowa) i wymianą gazociągu (ul. Karolkowa); wzmocniono wiadukty na ul. Towarowej; przebudowano tam także tory i przystanki tramwajowe. Ważne ze względu na objazdy było oddanie do użytku pełnej szerokości przejazdu ul. Słomińskiego pod budowanymi wiaduktami przy Dworcu Gdańskim. W niedzielę zakończy się remont ul. Nowowiejskiej, tramwaje jeżdżą już po nowych torach w al. Niepodległości i ul. Chałubińskiego oraz ul. Stalowej. Trwa modernizacja magistrali ciepłowniczej na ul. Świętokrzyskiej i modernizacja torowiska na ul. Targowej. Do 15 lipca gotowe ma być połączenie torowe al. Solidarności i pętli ZOO, wykorzystywane do objazdów tramwajowych podczas budowy metra na Pradze.
Szczegółowe informacje o zmianach w organizacji ruchu można znaleźć na stronie Biura Koordynacji Inwestycji i Remontów w Pasie Drogowym pod adresem http://inwestmapa.um.warszawa.pl. Tam też można zamówić bezpłatną usługę powiadamiania SMS o utrudnieniach w ruchu w Warszawie.
Więcej informacji:
Tomasz Kunert
Urząd m.st. Warszawy
Biuro Koordynacji Inwestycji i Remontów w Pasie Drogowym
tel. (22) 443 22 87
tel. kom. 0 510 206 168
fax. (22) 443 22 72